MUZEUL DE LOCOMOTIVE

administrator 12.12.2017

Muzeul a fost constituit prin eforturile ing. Mircea Popa, director al Uzinelor reșițene pe atunci în anul 1972, la aniversarea unui secol de producție de locomotive cu aburi la Reșița.

Cuprinde 16 exponate din diverse epoci de construcție, cel mai important fiind locomotiva RESICZA, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în spațiul sud-est european, la Reșița, în 1872-73.

Celelalte doua („Bogsan” si „Hungaria”) au fost casate în anul 1937. Locomotiva „Resicza” a fost recuperata, în 1961, de la Câmpia Turzii , unde era garata pe o linie de manevră.

Proiectata de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scoșia, dar stabilit la Viena, piesa este o locomotivă tender cu doua roți cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forța de tracțiune de 1125 kg si 45 CP la viteza de 11 km/h.

Lungimea locomotivei este de 4,48 m și greutatea în serviciu de 11,5 t. A fost construită în condiții improvizate în atelierele uzinelor StEG Reșița, iar în perioada 1961-1972 a fost garata pe o linie de manevra în fața Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local.

Fabricația locomotivelor cu aburi la Reșița se încheie în anul 1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului. Cu două excepții, cele 16 piese din Muzeul de astăzi, concentrează istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare de mașini pe malurile Bârzavei.

Colecţii
 
Lista locomotivelor, în ordinea anului de fabricație :

  • (1872) Locomotiva nr. 2 „Resicza”, ecartament 948 mm;
  • (1909) Locomotiva forestiera CFF 704.209, fabricatie StEG-Viena;
  • (1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricatie Henschel-Kassel;
  • (1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.378;
  • (1925) Locomotiva tender cu ecartament îngust, 700 mm;
  • (1933) Locomotiva de ecartament normal CFR 230.163;
  • (1939) Locomotiva de ecartament normal, seria 142.072;
  • (1940) Locomotiva de ecartament normal CFR 131.003.